- Autoritatea de concurență din Marea Britanie acuză Google de tactici anticoncurențiale pe piața de publicitate
- Progrese semnificative în înțelegerea depresiei
- Salvarea pădurilor presupune mai mult decât a planta copaci
- Sérgio Mendes, legenda braziliană a bossa nova, a murit la vârsta de 83 de ani
- Cel mai rapid supercomputer din lume își depășește limitele
Premieră națională pe scena Operei Naționale București: baletul „Manon”
Sâmbătă, 2 aprilie, de la ora 19:00, la Opera Națională București are loc premiera baletului „Manon” – muzica de Jules Massenet, coregrafia de Kenneth MacMillan, cu un scenariu bazat pe romanul din 1731 al Abatelui Prévost, „L’Histoire du Chevalier des Grieux et de Manon Lescaut” –, marcând întâia reprezentare integrală a acestui balet pe o scenă din România. Dirijorul spectacolului este Martin Yates, cel care a reluat, în anul 2011, studiul asupra aranjamentului muzical pentru producţia de la Baletul Regal din Londra şi a realizat câteva modificări faţă de varianta de la premiera mondială din 1974 a acestei lucrări, convins de faptul că baletul „Manon” se evidenţiază prin „felul special în care MacMillan spune povestea şi foloseşte muzica pentru a transmite emoţie publicului”. Premiera va beneficia de participarea balerinilor Operei Naționale București.
Baletul „Manon” este un spectacol reprezentativ pentru creaţia coregrafului și dansatorului britanicKenneth MacMillan (1929-1992), una dintre cele mai cunoscute figuri ale lumii dansului în secolul al XX-lea. Asociat cu prestigioasa Școală de Balet „Sadler’s Wells” (astăzi Şcoala Regală de Balet) şi cu Baletul Regal din Londra, unde a fost director artistic între anii 1970 și 1977 şi coregraf principal din 1977 până la finalul vieții, MacMillan este unul dintre „psihologii dansului”. Creaţiile sale sunt definite de analiza psihologică a personajelor şi, astfel, de folosirea într-un mod expresiv a limbajului dansului clasic în lucrări precum „Romeo şi Julieta”, „Gloria”, „Manon”, „Mayerling”, „Requiem”, „Prinţul pagodelor” etc.
„Dacă există mesaje ascunse în balet, atunci îi revine fiecărui spectator misiunea de a le găsi. Pe de altă parte, cu toţii citim şi asimilăm lucrurile diferit – de aceea publicul adoră să vadă acest spectacol de mai multe ori, pentru a savura toate nuanţele personajelor din poveste. De asemenea, trebuie spus că baletul se schimbă cu fiecare nou interpret al unui rol, certificând astfel imensul succes la mai bine de 40 de ani de la premiera mondială”, declara maestrul de balet Karl Burnett, care participă, alături de maestrul de balet Bruce Sansom, amândoi specializaţi în creaţia lui Kenneth MacMillan, la punerea în scenă la București a baletului „Manon”. De asemenea, Bruce Sansom precizează: „Mai ales în baletele cu poveste, Sir MacMillan a integrat dansul în acţiune. Personajele sale continuă să se dezvăluie şi să se dezvolte prin dans. Ele rămân fidele caracterului lor pe tot parcursul spectacolului. Şi astfel povestea merge mai departe, fără a se baza exclusiv pe scenele de pantomimă dintre momentele dansate.”
Următoarele reprezentații ale acestui spectacol au loc în 3, 9, 10, 16 și 17 aprilie, precum și în 20 mai.
„Manon” – Premieră națională
Balet în trei acte
Coregrafia: Kenneth MacMillan
Muzica: Jules Massenet (aranjament orchestral: Martin Yates)
Punere în scenă de: Karl Burnett și Bruce Sansom
Dirijor: Martin Yates
Scenografia: Mia Stensgaard
Lighting design: Mikki Kunttu
Premiera mondială: 7 martie 1974, Baletul Regal din Londra
Premiera la Opera Naţională Bucureşti – premieră națională: 2 aprilie 2016